نوین یابان

مجله سرگرمی,مطالب جالب روز دنیا,سایت سرگرمی,مطالب جدید روز

منو اجتماعی

توسعه مفهومی CRM

برگزیده

2-2-1-1- توسعه مفهومی CRM

پایه و اساس تحقیق در زمینه­ CRM، در اواخر دهه­1970 انجام شد و مشخص گردید که تعداد زیادی آثار و نوشته وجود دارند که ایدئولوژی مشابهی را درباره­ CRM تسهیم می­کنند، اما استفاده از عنوان CRM، اواخر سال 1996 در آثار و نوشته های علمی بکار گرفته شد]18[.

اختصار CRM توسط استون، وودکوک و ویلسون ابداع شد]19[. با این حال، نویسندگان اصطلاح مدیریت ارتباط مشتری را صرفا در عنوان و جهت شرح و توضیح به کار می­برند.

پس از آن، اولین موج نوشته­ها و آثار علمی و دانشگاهی CRM در اواخر دهه1990 به وجود آمد. در آن سال­ها، آشفتگی و سردرگمی آشکاری پیرامون اصطلاح مدیریت ارتباط مشتری وجود داشت. در نتیجه، ایدئولوژی تحت عنوان CRM عمدتا از آثار دیگران به سرقت می­رفت و بنابراین، شباهت­های چشم­گیری با دیگر مفاهیم ارتباط محور داشت.

عناصر اصلی CRM، همچون روابط مفید دو طرفه، عمدتا از فلسفه RM[1] اقتباس شدند. در نتیجه، CRM، به خودی خود، هویتی نداشت. به عنوان مثال، دیویـدز CRM را به طور تبادلی با اصطلاحات هم ریشه، همچون RM، بازاریابی ارزش طول عمر، بازاریابی وفاداری، و بازاریابی یک به ­یک بکار برد در حالی که، در خصوص افزایش فرصت­های موفقیت برای کاربردهای CRM نیز، رهنمودها و راهکارهایی را ارائـه می­کند]20[.

به طور مشابه، پپرز و سایرین دستورالعمل اجرای برنامه بازاریابی یک به یک را به شرکت­ها ارائه نمودند و CRM را به عنوان مترادفی برای بازاریابی یک به یک و RM به کار بردند]21[.

در سال 2001، آثار و نوشته­های علمی مربوط به CRM، شاهد رشد قابل ملاحظه­ای بودند]22[. در آن زمان بسیاری از نویسندگان همچنان به بحث همیشگی رابطه CRM با دیگر مفاهیم مدیریت، همچون RM، مشغول بودند.

همزمان، دانشگاهیان و گروه­های علمی، مفهوم سازی مشترکی را دنبال کردند که یگانگی (اختصاصی بودن) مفهوم CRM را آشکار می­کرد. بسیاری از نویسندگان، CRM را به عنوان یک شیوه کار برای RM در نظر گرفتند. به عنوان مثال، گامسون CRM را به عنوان ارزش­ها و استراتژی­های بازاریابی ارتباط تعریف کرد(با تأکید ویژه بر روابط مشتری) و آن را به یک کاربرد عملی تبدیل نمود]23[.

مطابق با روند رو به افزایش در این پدیده، تحقیق CRM بار دستوری موجود در نوشته­های CRM عملی را رها کرده است و به نظر می­رسد که پیچیدگی مربوط به مفهوم CRM     کم­کم در حال کاهش است]22[.

مطابق با Zablah، این بررسی در نظر می­گیرد که RM و CRM، علیرغم به هم پیوستگی و ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر، پدیده­های متفاوتی هستند. به عبارت دیگر، CRM حوزه مدیریت ارتباط ویژه­ای است که از عناصر خاصی برخوردار می­باشد]24[.

 

2-2-1-2- عناصر اصلی CRM

 

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، CRM به عنوان یک نظریه کلی در میان دانشگاهیان و گروه­های علمی طی بیش از یک دهه موضوع بسیار مهمی بوده است]25[ و اصولی که CRM بر پایه آن­ها استوار می­باشد، سابقه بسیار طولانی­تری دارند]26[.

علیرغم بسیاری از تعاریف مختلف، دو عنصر اصلی مشترک و تایید شده وجود دارد که کلیه تعاریف CRM اعم از ضمنی یا عینی آن­ها را شامل می­شود.

اولین عنصر، استفاده هوشمند از داده­ها و فناوری است. در نتیجه، تأکید بر این نکته که فناوری نقش قابل توجهی را در اقدامات CRM ایفا می­کند، بسیار حائز اهمیت می­باشد]27[.

سازمان­ها با تکیه بر قدرت فناوری­های پیشرفته می­توانند مقدار بی­سابقه­ای از داده­ها و اطلاعات را درباره مشتریان خود جمع آوری کنند و سپس این داده­ها را به دانش مشتری تبدیل نمایند]28[. بنابراین، پایگاه داده مشتری امکان متمرکزسازی اطلاعات مربوط به مشتریان را از کلیه بخش­های مربوطه جهت استفاده بیشتر و هوشمندانه از آن­ها برای ایجاد ارتباط با آن مشتریان فراهم می­آورد]29[. علاوه بر این، ارائه یک سرویس پایدار صرف نظر از کانالی که شرکت جهت تعامل با مشتریان خود انتخاب می­کند عمدتا از طریق فناوری هوشمند تامین می­گردد]27[. با وجود این، طبعا موفقیت نیز به تعامل صحیح و مناسب انسان با فرآیندها و سیستم­های انتخابی بستگی دارد]26[. به عنوان مثال، وجود صرف داده مشتری به آگاهی و شناخت مشتریان منجر نمی گردد و غالبا افراد هستند که تصمیم می­گیرند داده­ها و اطلاعات را چگونه باید برای اهداف CRM استفاده کنند.

مقاله دیگر :   منتخبی از اصطلاحات کوچه بازاری و خیابانی ایرانی قسمت 274

عنصر کلیدی دیگر تمرکز بر روابط مشتری است. این مطابق با تغییر الگو در بازاریابی     می­باشد که در آن کانون اصلی از بازاریابی سنتی به روش­های بازاریابی متمرکز بر ایجاد و حفظ روابط با مشتریان تغییر کرده است]2[.

 

 

 

 

2-2-1-3- CRM به عنوان یک فرآیند

 

بر اساس Srivastava و سایرین، CRM به عنوان یک فرآیند، به کلیه جنبه­های شناسایی مشتریان، خلق دانش مشتری، ایجاد روابط مشتری، شکل دهی برداشت­های مشتری از سازمان و محصولاتش می­پردازد]30[.

همانطور که اشاره شد، در این نگرش تایید شده است که روابط مشتری در طول زمان گسترش می­یابد]31[. بنابراین، چنین دیدگاهی اذعان می­کند که فرآیند روابط مشتری از طریق فازهای مجزایی تکامل می­یابد.

بر اساس Reinartz و سایرین، فرآیند CRM در سطح مربوط به مشتری از سه مرحله اصلی به نام­های مراحل آغاز، حفظ و پایان می­باشد]31[. علاوه بر این، برای شرکت­ها تعامل و برقراری ارتباط با مشتریان و مدیریت روابط به صورت متفاوت در هر مرحله بسیار حائز اهمیت است.

به علاوه، این فرآیند در سطح کلان می­تواند به فرآیندهای فرعی بسیار مرتبط تقسیم شود]30[. یکی از این فرآیندهای فرعی CRM، مدیریت تعامل است]31[. بر اساس این نگرش، تعامل و برقراری ارتباط با مشتریان، به عنوان عنصر اصلی و کلیدی مدیریت روابط مشتری محسوب  می­گردد]32[.

سازمان­ها، زمانی می­توانند با مشتریان خود به طرز مناسب­تری ارتباط برقرار کنند که اطلاعات آن­ها به صورت جزئی و به­روز  باشد]29[. از این رو، ماهیت CRM، برای در اختیار داشتن اطلاعاتی درباره مشتریان و شناسایی بهترین روش برای راضی نگه داشتن آن­ها، لازم و ضروری می­باشد]30[. بدون این اطلاعات و شناخت، مشتریان برای شرکت ناشناخته باقی  می­مانند و بنابراین، غیر قابل کنترل و مدیریت خواهند بود]33[.

با CRM، فرآیند مدیریت تعامل تا حد زیادی به فناوری و منابع انسانی یک شرکت وابسته است]24[. به عنوان مثال، فناوری CRM و رسانه سیار امکان برقراری ارتباط شخصی با مشتریان غیر قابل دسترس با کانال­های دیگر را فراهم می­آورد]34[.

همانطور که پیش از این نیز ذکر شد، سازمان­ها نیازمند مدیریت و هماهنگ سازی روابط خود با مشتریان از طریق کانال­های مختلف می­باشند. از این رو، در قسمت بعد به محیط چند کانالی می­پردازیم که در آن سازمان­ها با مشتریان خـود ارتباط برقرار می­کنند.

 

http://www.google.nl/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
http://www.google.no/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
http://www.google.nu/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
http://www.google.pl/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
http://www.google.ps/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
http://www.google.pt/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
http://www.google.ro/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
http://www.google.rs/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
http://www.google.ru/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
http://www.google.rw/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
http://www.google.sc/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
http://www.google.se/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
http://www.google.sh/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
http://www.google.si/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
http://www.google.sm/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
http://www.google.sn/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
http://www.google.sr/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
http://www.google.st/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
http://www.google.td/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
http://www.google.tk/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
http://www.google.tm/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
http://www.google.tn/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
http://www.google.to/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
http://www.google.vg/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
http://www.google.ws/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
http://www.ladan.com.ua/link/go.php?url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
http://www.redfriday.hu/redirect/redirect.php?url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
http://www.webclap.com/php/jump.php?url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://anonym.to/?https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://asia.google.com/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://asia.google.com/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://bestdomaintools.com/domain-checker/www.toshakroyall.com/
https://blinklists.com/domain-checker/toshakroyall.com/
https://bukkit.org/proxy.php?link=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://client.paltalk.com/client/webapp/client/External.wmt?url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.be/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.ca/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.ch/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.co.id/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.co.il/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.co.in/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.co.jp/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.co.nz/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.co.nz/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.co.th/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.co.th/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.co.uk/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.co.uk/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.com.ar/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.com.ar/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.com.au/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.com.br/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.com.br/url?source=web&rct=j&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.com.hk/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.com.mx/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.com.my/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.com.my/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.com.sg/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.com.tr/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.com.tw/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.com.ua/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.com.vn/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.com.vn/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.com/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.com/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.de/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.dk/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.es/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.fi/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.fr/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.gr/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.gr/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.it/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.nl/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.nl/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.no/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.no/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.pl/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.pt/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.ro/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.ro/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clients1.google.ru/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://clubs.london.edu/click?r=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.ac/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.ac/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.ac/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.ad/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.ad/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.ad/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.ae/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.ae/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.ae/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.al/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.al/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.am/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.am/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.am/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.as/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.as/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.as/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.at/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.at/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.at/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.az/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.az/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.az/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.ba/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.ba/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.ba/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.be/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.be/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.be/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.bf/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.bg/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.bg/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.bg/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.bi/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.bi/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.bi/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.bj/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.bj/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.bj/url?sa=t&url=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/
https://cse.google.bs/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/