چالشهای تجارت سیار
2-3-4- چالشهای تجارت سیار
تجارت سیار علاوه بر مزایا، چالشهایی را نیز به همراه دارد. این چالشها در 3 قسمت کلی توضیح داده میشود]47[:
- فنی:
- صفحه نمایش کوچک: کوچک بودن صفحه نمایش دستگاهای سیار، موجب محدودیت در ارائه تبلیغات میباشد.
- شکل و وضوح: با توجه به اینکه ابزارهای سیار دارای تنوع میباشند، در بعضی مواقع اطلاعات نمایش داده شده در آنها یکسان نیست و از نظر فونت، رنگ و اشکال متفاوت میباشند.
- تنوع فناوریها: شرکتهای زیادی مانند مایکروسافت، نوکیا، و … راهحلهای متفاوتی را ارائه میکنند و لذا شرکتهای تبلیغات سیار سردرگم میشوند که کدام فناوری را انتخاب نمایند.
- سرعت پایین: همانند اینترنت، دستگاهای سیار نیز با سرعت پایین بارگذاری همراه میباشند.
- تجاری:
- هزینه: مصرفکنندگان، بازاریابها، عرضهکنندگان و آژانسهای خدمات تبلیغات سیار با مشکل هزینه مواجه هستند. برای مصرفکنندگان، هزینه جاری تجهیزات سیار و حق اشتراک اینترنت بالا میباشد. برای آژانسهای تبلیغاتی نیز ملزومات مالی و تحقیقات صنعتی و اقدامات جایگزینی فناوری بسیار هزینهبر است.
- ریسک تجاری بالا: بازاریابی سیار هنوز در آغاز دوره رشد است. در یک بازار جدید، عدم اطمینان بالا است و این به معنی ریسک تجاری بالا و سود کمتر تبلیغات است. این مسایل مالی موجب کندی سرمایهگذاری برفعالیتهای تحقیق و توسعه برای بهبود فرآیندهای تجاری دراین بازار میگردد.
- دریافت تبلیغ: یکی دیگر از چالشهای تبلیغات سیار، این است که آیا تبلیغ ارسال شده دریافت شده است یا خیر؟ سوالاتی که مطرح میشود عبارتند از: آیا دستگاه تلفن همراه روشن و ارتباط برقرار است؟ آیا تبلیغی که فرستاده شده است بدست مشتری خواهد رسید؟ مطابق مطالب فوق، تبلیغات سیار به روش Push ممکن است هزینه کمتری نسبت به روش Pull داشته باشد. علیرغم تبلیغات سنتی رادیو و تلویزیون که شکل ناخواسته بودن آن مورد پذیرش جامعه قرار گرفته است، تبلیغات سیار که روی تلفن همراه شخصی فرستاده میشود هنوز ناخواسته(مزاحم) قلمداد میشود.
- امنیت: چالشهای امنیتی میتواند مربوط به شبکههای اپراتوری، واسط رادیویی و تلفن همراه باشد.
2-4- بانکداری سیار یا موبایل(Mobile Banking)
با افزایش استفاده از اینترنت، روشهای سنتی سرویسدهی به مشتریان مبدل به روشهایی شده است که به نحوی از خدمات اینترنتی بهره میگیرند. در بانکهای امروزی، بایستی انواع زیادی از خدمات جدید برای مشتریان در نظر گرفته شود. هدف نهایی در چنین سیستمی که بانک اینترنتی نیز نامیده می شود، این است که خدماترسانی به کاربران به صورت سریع، کاملا امن و با شفافیت بیشتر انجام شود. این خدمات ممکن است صرفا شامل دریافت اطلاعات لازم از سوی مشتریان، تبادل اطلاعات بین مشتری و بانک یا بصورت عملیاتهایی باشد که به واسطه آن مشتری میتواند امور بانکی مورد نیاز خود را به انجام برساند. امروزه با ظهور و گسترش شبکههای بیسیم نسل جدیدی از کاربردهای بانکداری الکترونیکی پدیدار گشتهاند که تحت نام بانکداری موبایلی شناخته میشوند]52[.
2-4-1- تعریف بانکداری سیار
بانکداری سیار واژهای است که به منظور انجام عملیات بالانس کردن حساب، تراکنشهای حساب، پرداخت و غیره از طریق دستگاههای سیار مانند تلفن همراه میباشد. امروزه بانکداری سیار اغلب توسط پیام کوتاه یا اینترنت انجام میشود. همچنین میتواند با اجرای برنامههای خاصی برروی موبایل صورت گیرد]53[.
دیدگاههای اولیه نسبت به بانکداری سیار در سال 1992 از اروپای غربی نشات گرفته است و به صورت کاملا عملیاتی در سال 1999 با ورود فناوریWAP[1](قابلیت اتصال بیسیم به اینترنت) بکارگرفته شد]54[. اگرچه در سالهای قبل، تجارت الکترونیک و به تبع آن بانکداری الکترونیک موج وسیعی در دنیای تجارت ایجاد کرده بود اما به دلیل مزایای ویژه تجارت سیار از جمله عدم محدودیت مکانی، حداقل امکانات(تنها یک دستگاه سیار) و ضریب نفوذ بالای تلفن موبایل، امروزه بانکداری سیار با اقبال زیادی مواجه شده است]55[.
برطبق تحقیقی که موسسه تحقیقاتی Celent در سال 2007 انجام داده است، تا سال 2010، 70% از حجم تماسها با مراکز بانکی در ایالات متحده آمریکا از طریق تلفنهای موبایل خواهد بود که نزدیک به نیمی از این تماسها در جهت گزارش گیری از اطلاعات وضعیت موجودی و توازن حساب و دیگر تراکنشهای مالی برخط بوده است. در حالیکه در سال 2006 این مقدار کمتر از 1% از تراکنشهای بانکی بر خط را شامل شده است(شکل 2-6).
[1] Wireless Application Protocol