طبق تحقیقات انجام شده، این روش در حال حاضر بهترین و سریعترین روش برای امر بانکداری است و نقطه اتکای اصلی این روش سازگاری آن با کلیهی شبکه ها و در دسترس بودن آن بر روی تمام تلفنهای همراه است.
سرویس پیام کوتاه به موسسات مالی امکان برقراری ارتباط با مشتریان را میدهد. تقریبا همه تلفنهای همراه قابلیت استفاده از SMS را دارند. SMS برای فرستادن پیامها از طرف بانک بسیار مناسب است. همچنین برای تعدادی از عملیات بانکی نیز مناسب میباشد. برای ایجاد یک پرسوجو، مشتری SMS حاوی یک دستور درخواست سرویس را به شماره مخصوصی که برای این منظور در نظر گرفته شده است، میفرستد.
البته SMS دارای محدودیتهایی نیز میباشد. در SMS، تحویل پیام تضمین نمیشود و ممکن است در زمان تحویل تاخیر وجود داشته باشد و یا قسمتی از پیام فرستاده نشود. همچنین موسسات مالی نمیتوانند از طریق SMS، واسط کاربری مناسب برای مشتریان به سرویسهای پیچیده را فراهم کنند. پیامهای قسمتی رمزنگاری نمیشوند که این موضوع یک مشکل امنیتی است و نیز امکان Spamming و Hijacking نیز در پیام کوتاه وجود دارد. مساله دیگری که کارایی این روش را زیر سوال میبرد حساس بودن آن است. به این ترتیب که اگر مثلا در سایز کلمات ارسالی یا دیکته آنها اشکالی وجود داشته باشد کل عملیات بانکی خراب میشود.
علیرغم این، سادگی و استفاده همگانی SMS آن را برای کاربران سرویسهای بانکداری همراه مفید و جذاب نموده است.
- USSD (Unstructured Supplementary Service Data)
این روش را بهتر از SMS ارزیابی کردهاند. درکل تنها تفاوت این روش که باعث کاملتر شدن آن هم میشود این است که دیگر مشکل حساسیت را ندارد و بر پایه منو است. لذا اشتباه انسانی را پوشش میدهد.
در این روش هم همانند روش قبل بانک موظف است برای موفقیت، سیستم پایگاه داده خود را کاملا تحت نظر و آماده به خدمت داشته باشد. از طرف دیگر سیستم مخابرات هم باید کاملا آماده باشد و اشتباهات سیستم را رفع کند. چون در این سیستم هر اشتباهی از نظر خدمات رخ دهد مقصر مخابرات است و موظف است خسارت را جبران نماید.
- WAP (قابلیت اتصال بیسیم به اینترنت)
کاربران موبایل میتوانند از طریق WAP همانند دسترسی کاربران اینترنت به پورتال موسسه، به خدمات و تراکنشهای مالی موسسه دسترسی داشته باشند.
در WAP امکان تصدیق هویت[1] که لازمه داشتن بانکداری برخط است وجود دارد. هرچند که ورود اطلاعات در موبایل با محدودیت صفحه کلید مواجه است.
WAP مزایای عمدهای را برای کاربران فراهم میکند. محصولات WAP میتوانند بسیار پیچیده باشند و خدمات مختلفی را در اختیار مشتریان قرار دهند و مشتریان از طریق واسط برپایه فرم که در وب با آن مانوس هستند، از این خدمات استفاده کنند.
همچنین WAP برای موسسات مالی نیز فواید بسیاری دارد. اکثر کاربران با تلفنهای مختلف میتوانند از نرمافزار یکسان با قابلیتهای یکسان استفاده کنند.
- برنامههای کاربردی بانکداری همراه
از دید امنیتی و با توجه به تجربیات کاربران، پذیرش اینکه در برنامههای کاربردی Standalone بانکداری همراه کاربران برنامه را بر روی تلفن خود Download کنند، مشکل است. با استفاده از خصوصیات این برنامهها، تراکنشها میتوانند بصورت کامل در دو طرف مبدا و مقصد با استفاده از SSL[2] رمزگذاری شوند. از آنجایی که این نرمافزارها برای هدف خاصی تولید شدهاند، طراحان برنامههای بانکداری همراه میتوانند واسط کاربردی را برای تراکنشهای مالی بهینه کنند.
یکی از مزایای این برنامهها برای موسسات مالی مستقل بودن آن میباشد. به محض اینکه مشتریان نرمافزار را بر روی تلفن خود Download کنند میتوانند از برنامه بانکداری همراه استفاده نمایند.
به عبارت دیگر، برنامه کاربردی باید برای حجم وسیعی از تلفنهای همراه با نیازها و عملکردهای مختلف منطبق شود، که این موضوع هزینهبر است. تلفن همراه نیز باید یکی از محیطها نظیر J2ME، Microsoft Windows Mobile یا … را پشتیبانی کند.
[1] Authentication
[2] Secure Sockets Layer
[1] yener et al
validity [2]
http://maps.google.vg/url?q=https%3A%2F%2Ftoshakroyall.com/ |