نوین یابان

مجله سرگرمی,مطالب جالب روز دنیا,سایت سرگرمی,مطالب جدید روز

منو اجتماعی

کودک همسری ؛ آزار جنسی کودکان زیر لباس عروسی

مطالب عمومی سری اول
گذار از کودکی و رسیدن به بزرگسالی یعنی بلوغ.

فردی که از نظر جنسی توانایی تولید مثل داره، بالغ نامیده می‌شه.

واسه رسیدن به این مرحله باید تغییرات جسمی در بدن مرد و زن صورت بگیره.
یعنی تموم صفات جنسی (تناسلی، بدنی، روحی) رشد کامل پیدا کنن تا پس از اون به پسر یا دختر، مرد و زن گفته شه.

بلوغ در دختران از سن ۹ تا ۱۶ سالگی در تغییره؛ نژاد، آب وهوا، وراثت، نوع تغذیه، شرایط فرهنگی، روابط عاطفی و اجتماعی موجب می‌شه که سن بلوغ در دختران تغییر پیدا کنه.

اولین نشونه شروع بلوغ در دختران، قاعدگیه که معمولا از ۹ تا ۱۸ سالگی و وقتی که وزنِ دختران تقریبا به ۵۰ کیلو رسید (دخترانِ بسیار لاغر دیرتر قانون می‌شن) شروع می‌شه.

بطور متوسط دختران واسه اولین بار در سن ۱۳ سالگی دچار عادت ماهیانه یا قاعدگی می‌شن.

این در حالیه که در کشور ما، آمار ازدواج زیر ۹ سال بیشتر از ۳۰۰ نفر و آمار ازدواج زیر ۱۳ یا ۱۴ سال در دختران ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار نفر اعلام شده.

این فعالیت ناراحت‌کننده، کودک همسری نامیده می‌شه. کودک همسری با حقوق اساسی کودکان متعارضه چراکه حق کودکی رو از اونا سلب می‌کنه. هم اینکه حق رشد و باقی موندن کودک رو در خطر قرار می‌دهد. حتی ممکنه مانع تحصیل اونم بشه.

به خاطر همین ازدواج کودک مخالف با حقوق اساسی کودکان طبق پیمان نامه جهانی حقوق کودکه و باید نسبت به رفع این مشکل تصمیمات قانونی در پیش گرفته شه.

مهم‌ترین دلیل ازدواج کودکان موضوع فقره، یعنی فقر باعث می‌شه که خونواده‌ها تلاش کنن به اصطلاح از «نون‌خورهای‌شون» کم کنن.

با در نظر گرفتن پیمان‌نامه نامبرده، که یه کنوانسیون بین‌المللیه و ایران هم عضوی از اون هستش، افراد زیر سن‌ ۱۸ سال‌ کودک به حساب می‌روند.

در ماده‌ ۹ این پیمان‌نامه گفته شده کشورای‌ طرف‌ کنوانسیون‌ تضمین‌ می‌کنن که‌ کودکان‌ بر خلاف‌ خواسته‌شون‌ از والدین‌ خود جدا نشن، مگه در مواردی‌ که‌ مقامات‌ ذیصلاح‌ برابر‌ قوانین‌ و مقررات‌ و پس‌ از بررسی‌های‌ قضایی‌ مصمم‌ شن که‌ این‌ جدایی‌ به‌ نفع‌ کودک‌ است‌. این‌ گونه‌ تصمیمات‌ ممکن‌ است‌ در موارد به‌ خصوصی‌ مثل‌ سوءاستفاده‌ و یا بی‌توجهی‌ والدین‌ کودک‌ و یا هنگام‌ جدا شدن‌ والدین‌ از همدیگه ضرورت‌ یابد و در این‌ صورت‌ باید در مورد محل‌ اقامت‌ کودک‌ تصمیمی‌ در پیش گرفته شه.

ازدواج کودکان نتیجه های اجتماعی بدنبال داره که شامل ثبت نشدن ازدواج‌ها و نداشتن اوراق هویتی، ظهور پدیده کودک بیوه، خشونت خونگی و همسرآزاری، تن فروشی، فرار از خونه، کارتن خوابی، محرومیت تحصیلی، فاصله سنی زیاد با همسر، خودسوزی و خودکشی و در آخر بازتولید چرخه فقره.

فعالان حقوق کودک به دلایل آسیب‌های اجتماعی و پایمال شدن حقوق کودکان با پدیده ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال شدیدا مخالف هستن و فکر می کنن کودک همسری یه جور کودک آزاری جنسیه.

بخاطر این، طیبه سیاوشی عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی طرحی موسوم به «کودک-همسری» رو درباره ممنوع بودن ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال به مجلس ارائه داد، اما این طرح در مجلس رد شد!

این نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد رد طرح کودک همسری در کمیسیون قضایی گفت:

«گفته می‌شه این کار خلاف شرع و عرفه چون دختران بعد از ۹ سالگی می‌تونن با رأی دادگاه و ولی قهری ازدواج کنن.»

سیاووشی درباره نظر مراجع تقلید درخصوص این طرح گفت: قبلا در مورد این طرح با مراجع دیدار داشتیم و فتوای اونو هم گرفته‌ایم شک نداشته باشین تموم تلاش خودمون رو واسه این موضوع به کار خواهیم بست و براساس آئین‌نامه پیگیری‌های لازم رو داریم تا این طرح به تصویب برسه.

مونیکا نادی، یکی از فعالان حقوق کودک هم در این رابطه گفته:

«بدیش اینه خیلی از مخالفین با این طرح فکر می کنن که این طرح تقلیدی از دیدگاه‌های غربیه و اونو یه ژست بین‌المللی تلقی می‌کنن. اما موضوع اصلی در این مورد، نقض حقوق اساسی کودکان در کودک همسریه. در قوانین داخلی، کودکی که زیر ۱۸ سال سن داره واسه امورمالی و شرکت در انتخابات و رانندگی بدون اراده سالم تلقی می‌شه اما همون کودکان واسه ورود به یه رابطه جدی مثل ازدواج، قانونا مجاز هستن.»

 

نتیجه های جسمی ازدواج کودکان هم افزایش سقط، زایمان زودرس، افزایش تولد نوزادان کم وزن در سنین نوجوونی، فشار زیاد واسه بارداری، حاملگی و بقیه مریضی‌های مربوط به HIV مثبت و … است.

مقاله دیگر :   ۴ ضرر قند و شکر برای بدن انسان که بیشتر ما از آن ها غافل هستیم

کودک همسری چه عاقبتای و آسیب‌هایی بدنبال داره؟

شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه در زمان الان، بلوغ جسمی و روانی و حتی بلوغ جنسی کودکان رو تحت تاثیر قرار داده و دلیل شده تا کودکان دیرتر به بلوغ برسن. حتی در جامعه کودکانی رو می‌بینیم که از نظر جسمی و جنسی بالغ شده اما به بلوغ فکری نرسیده‌ان و در نتیجه، به طور کامل طبیعیه که آمادگی ازدواج سالم و مناسب رو نداشته باشن.

بهترین سن ازدواج بین ۱۸ تا ۲۵ سال و بیشترین حد ۳۰ ساله. ازدواج زیر ۱۸ سال واسه بارداری بسیار خطرناکه، تولد کودکان کم وزن که زمینه ‌ای واسه مشکلات ژنتیکه، ایجاد معلولیت‌ها و زایمان زودرس از مشکلات بارداری مادر در سن کم تر از ۱۸ ساله.

یه متخصص زنان هم درباره مشکلات احتمالی بارداری در سنین زیر ۱۸ سال، تاکید کرده که ممکنه دختران در سنین کمتر از ۱۸ و ۲۰ سالگی و بعضی وقتا ۲۵سالگی به بلوغ فیزیکی نرسند؛ که این مسئله عوارضی در این دوران داره. این متخصص زنان گفته که در سنین کمتر از ۱۸ سال استخون‌ها نیاز به تکامل و ایجاد ذخیره استخوانی دارن تا بعد از ۵۰ سالگی که برداشت کلسیم از استخون‌ها شروع می‌شه به مشکل برنخورند. با در نظر گرفتن این موضوع وقتی بارداری در سنین پایین اتفاق می‌افتد، ذخیره استخوانی مادر به سمت جنین می‌رود.

موارد زیر رو می‌توان از مهمترین عاقبتای و آسیب‌های کودک همسری شمرد:

  • جدایی یهویی کودکان از دنیای بچه گونه‌شون
  • ناتوانی جسمی دختران واسه مادر شدن

 

  • مشکلات زایمان‌های خیلی زود

 

  • ناتوانی در نگهداری از زندگی و بچه

 

 

  • بیوه شدن خیلی زود
  • طلاق

  • طلاق‌های عاطفی زن و شوهر پس از افزایش سن
  • نداشتن زایمان طبیعی به دلیل رشد کم لگن زنان
    • کم خون بودن به دلیل نامرتب بودن عادت ماهیانه در سنین پایین و مشکلات کروموزومی

  • نداشتن آمادگی بارداری از نظر روحی و روانی

خونواده‌ای که تشکیل‌ دهندگانش کودکان هستن،دچار ضعف کارکردی میشه.

علل گرایش بعضی خونواده‌ها به ازدواج کودکان چیه؟

دلیل گرایش بعضی خونواده‌ها به ازدواج کودکان رو باید در فرهنگ، سنت و عرف حاکم منطقه‌ای و هم اینکه مسائل اقتصادی دونست.

مشکلات جامعه به خصوص معضلات اقتصادی، اجتماعی و بیکاری در این موضوع بسیار موثره. چراکه در خیلی از مواقع مشاهده می‌شه که خونواده‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی فرزندان خود رو به ازدواج در می‌بیارن تا از این راه هم فرزندشون تامین اقتصادی شن و هم خودشون از زیر بار تامین نیازای کودکانشون خارج شن.

حتی بعضی از خونواده‌ها از ازدواج کودکان خود منافع مالی به دست می‌بیارن.

ازدواج کودکان زیر ۱۰ سال

در میان ازدواج‌های در سنین پایین، کودکان زیر ۱۰ سال هم دیده می‌شن. این آمارها به توضیح زیره:

  • سال ۹۰: ۲۲۰ کودک زیر ۱۰ سال

  • سال ۹۱: ۱۸۷ کودک زیر ۱۰ سال

 

  • سال ۹۲: ۲۰۱ کودک زیر ۱۰ سال

 

  • سال ۹۳: ۱۷۶ کودک زیر ۱۰ سال
  • سال ۹۴: ۱۷۹ کودک زیر ۱۰ سال

بیشترین ازدواج‌های کودکان در استان خراسان رضوی ثبت شده.
این استان با ثبت ۶۷۵۹ مورد از ازدواج کودکان در رتبه اول قرار داره.
درحالی که به نظر می‌رسد به دلیل حضور بیشتر اتباع کشورای دیگه در استان‌های شرقی کشور که اوراق شناسایی ندارن، امکان ثبت ازدواج اونا جفت و جور نباشه و به خاطر همین این آمار می‌تونه بیشتر از این مقدار باشه.

استان آذربایجان شرقی با ۳۳۴۸ مورد، رتبه دوم و استان سیستان و بلوچستان هم با ثبت ۲۳۵۵ مورد ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۴ سال، رتبه سوم رو به خود دادن.

استان خوزستان با ۲۱۵۰ مورد ازدواج ثبت شده کودکان ۱۰ تا ۱۴ سال، رتبه ۴ کشور رو به خود اختصاص داده، استان تهران هم با ۱۷۴۲ مورد، در رتبه ۸ این جدول قرار گرفته.