نوین یابان

مجله سرگرمی,مطالب جالب روز دنیا,سایت سرگرمی,مطالب جدید روز

منو اجتماعی

اثرات ناشی از سیگار بر روی دندان های شما

عمومی

اثرات ناشی از سیگار بر روی دندان های شما

سیگار کشیدن اغلب در گذشته به عنوان یک انتخاب سبک زندگی به ما فروخته می شد که ما را باحال و در حال ترند می کند. با این حال، تغییر اخیر در تفکر ما و برخی تغییرات قانونی در سراسر جهان محدودیت های گسترده ای را در فروش تنباکو و سیگار ایجاد کرده است.

این محدودیت‌ها ممکن است به دلیل افزایش آگاهی در مورد اثرات مضر سیگار، تعداد سیگاری‌ها را کاهش داده باشد، اما هنوز هم سیگاری‌های زیادی وجود دارد. در حالی که ممکن است از آسیب هایی که سیگار برای سلامتی ما وارد می کند آگاه باشیم، تمرکز زیادی روی آسیب هایی که سیگار به طور خاص به سلامت دندان شما وارد می کند، نمی شود.

علاقه مندان جهت اطلاع از اتوکلاو ، یونیت دندان پزشکی ، رادیوگرافی و آر وی جی به صفحه مربوطه مراجعه فرمایید و کسانی که نیاز دارند درباره تجهیزات دندانپزشکی مطالعه داشته باشند از طریق بلاگ سایت دنتی شاین مراجعه کنند برای اشنایی با اتوکلاو بوستر بر روی لینک https://dentyshine.com/اتوکلاو-بوستر/ کلیک کنید.

در اینجا چند روش وجود دارد که در آن تنباکو و سیگار به دندان‌ها و سلامت عمومی دهان آسیب می‌رسانند:

  1. بیماری لثه: سموم ناشی از سیگار که وارد جریان خون شما می شود، سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می کند. این بدان معنی است که شما مستعد عفونت لثه هستید. بسته به شدت بیماری لثه، می توانید از دست دادن استخوان و بافت در دهان خود را تجربه کنید. این، به نوبه خود، بسته به شدت از دست دادن استخوان و بافت، می‌تواند باعث از دست دادن دندان شود یا حتی چندین دندان را تحت تأثیر قرار دهد. در مطالعه ای که در بوستون انجام شد، مشخص شد که سیگاری های هر دو جنس نسبت به سیگاری های سابق یا افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند، دندان های از دست رفته بیشتری دارند. این مطالعه همچنین نشان داد که افراد سیگاری گروه در مقایسه با گروه آزمایش، تشکیل پلاک و پوسیدگی دندان بیشتری داشتند. با یک سیستم ایمنی ضعیف، هر گونه عفونت دندان حتی با درمان، مدت بیشتری طول می کشد تا بهبود یابد. حدود 75 درصد از بیماری های لثه در بزرگسالان در افراد سیگاری رخ می دهد!
  2. سرطان دهان: بسیاری از مردم می‌دانند که سیگار باعث سرطان ریه می‌شود، اما نمی‌دانند که مواد سرطان‌زا در سیگار می‌تواند باعث بسیاری از انواع سرطان‌ها شود. آمار تکان دهنده ای که توسط انجمن سرطان آمریکا منتشر شده است این است که خطر ابتلا به سرطان دهان (شامل سرطان دهان، زبان، لب و گلو) در افراد سیگاری شش برابر بیشتر از افرادی است که از هیچ محصول تنباکوی استفاده نمی کنند. انجمن سرطان، مواد شیمیایی به برگ های تنباکو اضافه می شود تا تجربه سیگار کشیدن را افزایش دهد. دود حاصل از این ترکیب برگ‌های تنباکو و افزودنی‌ها حاوی حدود 70 ماده سرطان‌زا است! برخی از این عوامل سرطان‌زا نیکوتین، سرب، آرسنیک، بنزن و غیره هستند. برای آسیب بیشتر، مواد رادیواکتیو نیز در برگ‌های تنباکو یافت می‌شود. برگها از خاک و کود در آن رشد می کنند.
  3. لکه شدن دندان: نیکوتین و قطران موجود در تنباکو هنگام سیگار کشیدن در دهان آزاد می‌شود. این دو جزء به مینای دندان می چسبند و دندان ها را لکه دار می کنند. در درازمدت، سیگاری‌های شدید اغلب دندان‌های کاملاً قهوه‌ای دارند. داشتن دندان‌های قهوه‌ای از نظر زیبایی شناختی بسیار ناخوشایند است و می‌تواند بر اعتماد به نفس شما تأثیر بگذارد. بهترین گزینه برای اصلاح لبخند، سفید کردن دندان‌هایتان است. گزینه های مختلفی وجود دارد که دندانپزشک می تواند به شما توصیه کند تا دندان هایتان را درخشان کرده و دندان هایی سالم به شما بدهد. با این حال، برای افزایش موفقیت فرآیند سفید کردن دندان‌ها نیز باید سیگار را ترک کنید.
  4. پسرفتگی لثه: سیگار کشیدن باعث عقب‌رفتن لثه‌ها می‌شود و قسمت‌هایی از دندان‌ها را که قرار است توسط بافت لثه محافظت می‌شود در معرض دید قرار گیرد. ریشه‌های بازشده دندان‌ها را نیز نسبت به غذاهای سرد و گرم حساس می‌کنند. نوشیدنی ها این ناراحتی حسی را فقط می توان با مراجعه به دندانپزشک و اجتناب از درمان های سرد و گرم کاهش داد. هنگامی که ریشه دندان ها آشکار می شود، پوسیدگی دندان به راحتی ایجاد می شود. اگر بیماری لثه وجود داشته باشد و بافت دندان از بین برود، پاکت ها می توانند ایجاد می شود که در آن ذرات غذا می توانند به دام بیفتند. هنگامی که غذا در این پاکت ها شروع به پوسیدگی می کند، ممکن است آبسه ایجاد شود. این یک عفونت موضعی است و باید توسط دندانپزشک شما درمان شود.
  5. هلیتوزیس: بوی بد دهان زمانی ایجاد می‌شود که باکتری‌ها در دهان کنترل نشده باشند. این می‌تواند به دلیل بهداشت نامناسب دندان باشد، اما سیگار کشیدن همچنین منجر به افزایش تشکیل پلاک می‌شود. پلاک لایه‌ای لزج و سفید رنگ است که ایجاد می‌شود. روی دندان ها زمانی که به درستی تمیز نشده اند. با گذشت زمان، این پلاک سخت می‌شود و تارتار را تشکیل می‌دهد. تارتار با ایجاد تحریک و خونریزی لثه، لثه‌ها را ضعیف‌تر می‌کند. بو از بیماری لثه و پوسیدگی دندان متصاعد می شود. مراجعه به دندانپزشک به شما کمک می‌کند این وضعیت را برطرف کنید و در کوتاه‌مدت از هالیتوز خود درمان می‌شوید!

پیامد مخرب سیگار تأثیری تقریباً آبشاری بر سلامت دهان و دندان شما ایجاد می کند. از عقب رفتن لثه تا بیماری لثه و حتی تا بیماری کشنده سرطان.

اما اخبار همه چیز بد نیست، تحقیقات نشان داده است که ترک سیگار می تواند سلامت شما را به طور قابل توجهی در دراز مدت و کوتاه مدت بهبود بخشد.

به عنوان مثال، مشخص شد که پس از چند دقیقه پس از آخرین سیگار، فشار خون و ضربان نبض شما عادی می شود. 5 سال پس از ترک سیگار، خطر سرطان دهان شما به نصف کاهش می یابد!

بنابراین، این امید وجود دارد که اگر همین الان سیگار را ترک کنید، بتوانید سلامت خود را بهبود بخشید و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های دندانی، از جمله بسیاری از بیماری‌های التهابی دیگر در بقیه بدن را کاهش دهید.

مقاله دیگر :   دستگاه کش لس - خودپرداز غیرنقدی