نوین یابان

مجله سرگرمی,مطالب جالب روز دنیا,سایت سرگرمی,مطالب جدید روز

منو اجتماعی

۱۳ فیلم پرفروش و دیدنی که با بودجه‌ا‌ی ناچیز گیشه را به تسخیر خود درآوردند [قسمت دوم]

مطالب عمومی سری اول

اگه به فهرست پرفروش ترین فیلمای تاریخ سینما نگاه کنین خیلی زود متوجه میشین که خیلی از این فیلما در واقع فیلمای دنباله دار و به اصطلاح «بلاک باستر» بودن که هزینه ساخت اونا در مواردی حتی بیشتر از ۲۰۰ میلیون دلار بوده و در آخر با فروشی نزدیک به یه میلیارد دلار یا بالاتر از اون مواجه شدن. این فیلمای پرفروش و بزرگ در واقع یه جور خطر اقتصادی واسه استودیوهای سازنده بودن. در واقع ساختن یه فیلم بلاک باستر یه جور قماره که می تونه به درآمدی هنگفت از قِبَل فروش فیلم و یا از دست دادن مقدار خیلی از سرمایه و پول و پله و سرمایه یه استودیو فیلم سازی منتهی شه.

اینجوری میشه نتیجه گرفت وقتی که یه فیلم با بودجه بسیار پایین به فروشی زیادی دست پیدا میکنه، استودیو سازنده فیلم با یه خوش شانسی بزرگ مواجه شده.
در واقع در انتهای لیست پرفروش ترین فیلمای تاریخ سینما گاه با فیلمایی مواجه میشین که بودجه ساخت اونا کمتر از ۱۰ میلیون دلار بوده اما به لطف استقبال منتقدان و تماشاگران، شور و اشتیاق خاص تو یه فصل سینمایی یا نوآوری در بازاریابی و روشای هدف دار اکران موفق به فروشی بیشتر از ۱۰۰ میلیون دلار شدن. در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با قسمت دوم مطلب ۱۳ فیلم پرفروش و تشویق برانگیزی آشنا کنیم که بر خلاف بودجه ناچیز به فروشی خیره کننده دست پیدا کردن.

۸- گمشده در ترجمه (۲۰۰۳)

فیلم «گمشده در ترجمه» (Lost in Translation) یه جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم نامه غیراقتباسی رو واسه سوفیا کوپولا به ارمغان آورده و در سه بخش دیگه هم نامزد دریافت جایزه اسکار شد که از اون میان میشه به بخش جوایز بهترین فیلم سال اشاره کرد.
اما این فیلم پرفروش و تشویق شده فقط در بخش جوایز سینمایی موفق عمل نکرد بلکه با بودجه ای تنها ۴ میلیون دلاری تونست به ۱۱۹٫۷ میلیون دلار فروش در سراسر جهان برسه که ۴۴٫۶ میلیون دلار از اون در آمریکا بدست اومد. کمدی مشکی «گمشده در ترجمه» داستان رابطه عاشقانه بین یه دختر دانشجو با بازی اسکارلت جوهانسون و یه ستاره دنیای بازیگری با نقش آفرینی بیل موری رو روایت می کنه.

این فیلم در اول کار اکران خود رو فقط با ۲۳ سالن شروع کرده و به فروش ۹۲۵٫۰۸۷ دلاری رسید که به صورت میانگین واسه هر سالن ۴۰٫۲۲۱ دلار میشه که بیشترین اندازه فروش به ازای هر سالن واسه یه فیلم با اکران محدود در سال ۲۰۰۳ هستش.
هر چند این فیلم هیچ وقت اکران گسترده و در اندازه وسیع رو تجربه نکرد اما با اکران به مدت ۱۹۶ روز و بیشترین حد در ۸۸۲ سالن سینما تونست موفقیت بزرگی واسه کوپولا و شرکت سازنده به دنبال داشته باشه. دلیل موفقیت این فیلم در گیشه و استقبال تماشاگران و منتقدان از اونو باید در بازی خیره کننده بیل موری، رزومه کاری ثابت شده کوپولا در گذشته و مخصوصا با فیلم «خودکشی باکرها» (The Virgin Suicides) و البته نقدهای مثبت منتقدان جستجو کرد.

۹- عروسی یونانی بزرگ و پرریخت و پاش من (۲۰۰۲)

فیلم کمدی و محبوب «عروسی یونانی بزرگ و پرریخت و پاش من» (My Big Fat Greek Wedding) تنها چند روز واسه یه سال کامل اکران پرسر وصدا کم داشت و در این مدت تونست از یه فیلم کمدی عاشقونه کم هزینه با بودجه ناچیز ۵ میلیون دلاری و بازیگرانی تقریباً گمنام به یه فیلم پرفروش تبدیل شده و ۳۶۸٫۷ میلیون دلار فروش داشته باشه که ۲۴۱٫۴ میلیون دلار اون فقط در سینماهای داخلی آمریکا بدست اومد. موفقیت این فیلم پرفروش در باکس آفیس به طور کاملً منحصر به فرد بود. این فیلم در هفته اول اکران خود در ۱۰۸ سالن تنها ۵۹۷٫۳۶۲ دلار فروش داشت اما در دوران اکران طولانی خود تماشاگران بسیاری رو به سالنای سینما کشانده و بعد از ۲۰ هفته نمایش تونست در رتبه دومین فیلم پرفروش سال قرار بگیره.

این فیلم کمدی دوست داشتنی ۱۷ هفته متوالی در میان ۱۰ فیلم پرفروش و برتر باکس آفیس قرار داشت در حالی که تنها یه میلیون دلار واسه بازاریابی و تبلیغات این فیلم هزینه شده بود. موفقیت «عروسی یونانی بزرگ و پرریخت و پاش من» بی سابقه بود چون بیشتر فیلما با گذشت زمان دچار افت شدید در تعداد تماشاگران می شن.
اما این فیلم پرفروش تونست فیلمایی مانند «تایتانیک» (Titanic) و «مانند بکام کات دار بزن» (Bend It Like Beckham) رو کنار زده و در اون دوران به عنوان باثبات ترین فیلم در ۲۰ سال گذشته در مورد حفظ تماشاگران خود تبدیل شه.

نیا واردالوس واسه نویسندگی این فیلم تونست نامزد دریافت جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم نامه غیراقتباسی شده و فیلم اون در مراسم گلدن گلوب هم در بخش بهترین فیلم نامزد دریافت جایزه شد.
اما بعدا مشخص شد که معجزه تنها یه بار اتفاق می افته و دنباله این فیلم در سال ۲۰۱۶ به دلیل نقدهای منفی بر خلاف بودجه ۱۸ میلیون دلاری اش نتونست بیشتر از ۸۸٫۹ میلیون دلار فروش داشته باشه.

۱۰- فعالیت فراطبیعی (۲۰۰۷)

فیلمای ترسناک با بودجه کم معمولاً فیلمای کم ارزش و سخیفی هستن و به خاطر همین بیشتر اونا موفقیتی در باکس آفیس بدست نمیارن. این وسط فیلم «فعالیت فراطبیعی» (Paranormal Activity) با بودجه باورنکردنی ۱۵٫۰۰۰ دلار و با داشتن عامل ترسناکِ روح و خونه جن زده به فروش خیره کننده ۱۹۳٫۵ میلیون دلاری در باکس آفیس بین المللی برسه. این فیلم پرفروش و منحصر به فرد فقط در ۷ روز و با به کار گیری یه دوربین دستی به وسیله فردی به نام اورن پِلی فیلمبرداری شد.
ایشون یه طراح بازیای کامپیوتری بود که هیچ تجربه ای در فیلم سازی نداشت. بعد از این که «فعالیت فراطبیعی» تونست استیون اسپیلبرگ رو شدیدا بترسونه، خیلی از مدیران استودیوهای فیلم سازی به تلاش افتادن و در آخر شرکت پارامونت موفق شد امتیاز به کار گیری این فیلم رو بدست آورد و میخواس که با بودجه ای بیشتر این فیلم رو بازسازی کنه.

اما وقتی که یه اکران آزمایشی از نسخه اصلی تونست تماشاگران رو شدیدا در ترس فرود ببره، مسئولین شرکت پارامونت از بازسازی اون منصرف شده و نسخه اصلی رو پس از کمی تغییر در انتهای داستان واسه انتشار به سینماها فرستادند. فیلم پرفروش و ترسناک «فعالیت فراطبیعی» مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته و در سایت سینمایی روتن تومیتوز نمره ۸۳ درصد رو گرفت. هم اینکه شرکت پارامونت از روشای خلاقانه بازاریابی و تکنیکای هوشمندانه اکران استفاده کرد و با منتشر کردن «فعالیت فراطبیعی» به شکل محدود تونست به آرومی شور و شوقی در میان تماشاگران واسه تماشای این فیلم ایجاد کرده و تنها یه هفته قبل از هالووین، فیلم وارد دوره اکران گسترده شد.

مقاله دیگر :   چطور خرید بلیط قطار را به یک تجربه لذتبخش تبدیل کنیم؟

در اولین هفته اکران گسترده که مصادف با پنجمین هفته شروع اکران فیلم بود، این فیلم تونست با ۲۱٫۱ میلیون دلار فروش در رتبه اول باکس آفیس قرار بگیره.
این فیلم در اون زمان با در نظر گرفتن بودجه ناچیز ساخت خود سود ترین فیلم تاریخ سینما لقب گرفت. شرکت پارامونت از این سود زیاد واسه ساخت دنباله های فیلم استفاده کرد و با اختصاص ۳ میلیون دلار به دومین فیلم تونست به فروش ۱۷۷٫۵ میلیون دلاری برسه. قسمت سوم و چهارم با بودجه ۵ میلیون دلار به ترتیب به فروش ۲۰۷ و ۱۴۲٫۸ میلیون دلاری در سینماهای سراسر جهان رسیدن. هر چند هیچ کدوم از این فیلما نتونستن از دید سودآوری با فیلم اول این فرانچایز رقابت کنن اما «فعالیت فراطبیعی» هنوزم یکی از موثرترین و خوش آتیه ترین فیلمای دنباله دار ژانر وحشت حساب می شه.

۱۱- راکی (۱۹۷۶)

شاید مجموعه فیلمای «راکی» (Rocky) رو بشه یکی از پرفروش ترین فیلمای دنباله دار تاریخ سینما دونست اما باید بدونین که قسمت اول این مجموعه در سال ۱۹۷۶ و با بودجه ای تنها یه میلیون دلاری نه فقط سیلوستر استالونه رو یه شبه به معروفیت رساند بلکه به فروش خیره کننده ۱۱۷٫۲ میلیون دلاری در باکس آفیس جهانی رسید. این فیلم ورزشی و خاطره انگیز علاوه بر فروش فوق العاده خود برنده سه جایزه اسکار از جمله جایزه بهترین فیلم سال هم شد.
استالونه واسه نوشتن فیلم نامه «راکی» هم نامزد دریافت جایزه اسکار شد و بر خلاف موفقیت تجاری فیلم، ایشون واسه ساخت اولین فیلم بزرگ خود با مشکلات بسیار زیاد ای مواجه شد.

استالونه خود گفته که ۲۰ سناریو متفاوت رو واسه این فیلم در نظر گرفت تا در آخر موفق به ساخت این فیلم به شکل پایانی خود شد.
علاوه بر این، اروین وینکلر و باب چارتف که جفت و جور کنندگی فیلم رو رو دوش داشتن، واسه تامین هزینه های ساخت این فیلم چاره ای به جز هزینه کردن همه پس اندازه های مالی و حتی اخذ وام بانکی و در رهن گذاشتن خونهای مسکونی خود نداشتن. استالونه از ساخت این فیلم به عنوان «جهش بزرگ ایمان» یاد کرده و فرانچایز «راکی» از اون زمان تا حالا تونسته در رتبه چهارم فیلمای پرفروش ژانر بوکس قرار بگیره و در سال ۲۰۱۵ هم تونست با عنوان جدید خود یعنی «کرید» (Creed) هم حضور خوبی در باکس آفیس داشته و هم نامزدی اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل رو واسه استالونه به دنبال داشته باشه.

۱۲- اره (۲۰۰۴)

فیلم ترسناک و پر از صحنه های شکنجه «اره» (Saw) در سال ۲۰۰۴ بر خلاف بودجه ناچیز ۱٫۲ میلیون دلاری خود تونست فروش خیره کننده ای به مبلغ ۱۰۳٫۹ میلیون دلار داشته و یه فرانچایز سود رسون رو به دنبال داشته باشه که بارها تونسته با بودجه های پایین، دنباله هایی پربیننده رو به طرفداران ژانر وحشت معرفی کنه.
قسمت اول این فیلم پرفروش و ترسناک با به کار گیری تبلیغات شخص به شخص تونست در دو ماه ابتدایی اکران خود در میان فیلمای پرفروش باکس آفیس قرار داشته باشه. در هفته اول اکران تماشاگران جوون استقبال خوبی از این فیلم به عمل آورده و بیشتر از ۶۰ درصد کسایی که به تماشای این فیلم نشستند افراد زیر ۲۵ سال بودن. مغز متفکر این فیلم کسی نبود جز جیمز وان جوون که در مورد ساخت فیلمای ترسناک با بودجه کم اما موفق و پرفروش یه استاد تموم عیار حساب می شه.

فیلم پرفروش «اره» اولین فیلم جیمز وان بود که ساخت اون تنها ۱۸ روز زمان برد و همین موضوع هزینه ساخت فیلم رو شدیدا کاهش داده و سودآوری اونو تضمین کرد.
دنباله های این فیلم هم هرچند با فراز و نشیبایی در باکس آفیس مواجه بودن اما بازم به سودآوری خود ادامه داده و ۸ فیلم این فرانچایز تا حالا بیشتر از ۹۷۶ میلیون دلار در سطح جهانی فروش داشتن. جدیدترین فیلم این فرانچایز با عنوان «اره برقی» (Jigsaw) در سال ۲۰۱۷ اکران شده و با بودجه ناچیز ۱۰ میلیون دلاری خود تونست به فروش ۱۰۲٫۹ میلیون دلاری در سطح سینماهای جهان برسه که نشون از دووم قدرت تاثیرگذاری فیلم اورجینال این مجموعه داره.

۱۳- شکاف (۲۰۱۶)

ام نایت شیامالان واسه ساخت فیلم ترسناک جدید خود با عنوان «شکاف» (Split) در سال ۲۰۱۶ بودجه ای کم رو در نظر گرفت و فیلم خود رو با بهره بردن از نبوغ بازیگری جیمز مک آووی فقط با ۹ میلیون دلار بودجه ساخت. نتیجه نشون داد که این کارگردان هندی الاصل که در مورد ساخت فیلمای پیچیده و با داستانای ترسناک غیرقابل پیش بینی مهارت داره ترفند موثری رو واسه ساخت این فیلم در نظر گرفته. فیلم ترسناک و تشویق شده «شکاف» در آخر تونست بیشتر از ۲۷۸٫۵ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته باشه و سه هفته متوالی در بالاترین جایگاه فهرست پرفروش ترین فیلم در باکس آفیس داخلی قرار داشته باشه.

این فیلم پرفروش که در واقع دنباله ای بر فیلم دیگه شیامالان با نام «نشکن» (Unbreakable) در سال ۲۰۰۰ه داستان یه مریض روانی با بازی مک آووی رو روایت می کنه که سه دختر نوجوون رو می دزدد. این فیلم نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرده و با دریافت نمره ۷۵ درصد از سایت سینمایی روتن تومیتوز تونست در فستیوال سینمایی ساترن اواردز نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم تریلر سال شه.
فیلم پرفروش و ترسناک اما متفاوت «شکاف» پنجمین فیلم شیامالان بود که فروش اون از مرز ۱۰۰ میلیون دلار در سینماهای داخلی آمریکا می گذشت و دوباره ثابت کرد که ایشون مهارت انکارناپذیری در جلب سینماروها به تماشای فیلمای خود داره.
این فیلم بسیار بهتر از پیش بینیا ظاهر شده و در هفته های متوالی در میان فیلمای پرفروش و پربیننده سال قرار داشت.

۱۳ فیلم پرفروش و دیدنی که با بودجه‌ا‌ی ناچیز گیشه رو به تصرف خود درآوردند [قسمت اول]

فیلمای برتر دهه ۹۰ میلادی که در کمال ناباوری در گیشه شکست خوردند

۱۱ فیلم سینمایی که بیشترین رکوردها رو شکسته ان

با پرفروش ترین فیلمای سینمایی سال ۲۰۱۷ آشنا شید

۱۱ مورد از سود ترین فیلمای سینمایی تاریخ سینما رو بشناسین